NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
نَافِعٍ عَنْ
نُبَيْهِ
بْنِ وَهْبٍ
أَخِي بَنِي
عَبْدِ
الدَّارِ
أَنَّ عُمَرَ
بْنَ
عُبَيْدِ
اللَّهِ
أَرْسَلَ
إِلَى أَبَانَ
بْنِ عُثْمَانَ
بْنِ
عَفَّانَ
يَسْأَلُهُ
وَأَبَانُ
يَوْمَئِذٍ
أَمِيرُ
الْحَاجِّ
وَهُمَا
مُحْرِمَانِ
إِنِّي
أَرَدْتُ
أَنْ أُنْكِحَ
طَلْحَةَ
بْنَ عُمَرَ
ابْنَةَ
شَيْبَةَ
بْنِ
جُبَيْرٍ
فَأَرَدْتُ
أَنْ تَحْضُرَ
ذَلِكَ
فَأَنْكَرَ
ذَلِكَ
عَلَيْهِ
أَبَانُ
وَقَالَ
إِنِّي
سَمِعْتُ
أَبِي
عُثْمَانَ
بْنَ
عَفَّانَ يَقُولُ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا يَنْكِحُ
الْمُحْرِمُ
وَلَا
يُنْكِحُ
Abdü'd-dâr oğullarının
kardeşi Nübeyh b. Vehb'den rivayet olunduğuna göre, Ömer b. Ubeydullah, Ebân b.
Osman b. Affân'a -ki o gün Ebân hac emriydi ve her ikisi de ihramlı idi- (şu
soruyu) sormak üzere ( bir adam) gönderdi:
"Ben Talha b.
Ömer'i Şeybe b. Cübeyr'in kızıyla evlendirmek istiyorum, senin de nikahta hazır
bulunmanı arzu ediyorum (ne dersin)?" Ebân bu isteği uygunsuz buldu ve;
Ben babam Osman b.
Affan'ı;
Resûlullah (S.A.V.)
ihramlı bir kimse ne evlenebilir ne de evlendirebilir, " derken
işittim," cevabını verdi.
Diğer tahric: Müslim,
nikah; Tirmizî, hac; Nesai, menasik, nikah; îbn Mace, nikah; Darimî, nikah;
Muvatta', hac; Ahraed b. Hanbel, I, 57, 64, 65, 68, 73.
AÇIKLAMA:
Bu hadisin bazı
rivayetlerinde Ömer'b. Ubeydillah'ın oğlu Talha'yı, Şeybe b, Osman'ın kızıyla
evlendirmek istediği ifade edilirken burada Şeybe b. Câbir'in kızıyla
evlendirmek istediği ifade ediliyor. Her ne kadar musannif Ebû Dâvûd,
"Kendi rivayetinin doğru olduğunu "Şeybe b. Osman'ın kızı"
şeklindeki rivayetin, "İmâm Mâlik'in vehminin eseri olarak ortaya çıkmış
bir yanlış olduğunu" söylüyorsa da ulemânın büyük çoğunluğu İmâm Mâlik'in
rivayetinin daha doğru olduğu kanaatindedirler. Cumhurun tespitine göre
evlendirmek istenen kız, Şeybe b. Cübeyr b. Osman el-Haccî-nin kızıdır. Zübeyr
b. Bekkâr'ın tespitine göre bu kızın ismi Emetü'I-Hamîd'dir. Kadı İyaz şu
sözleriyle rivayetler arasındaki ihtilâfı uzlaştırmaktadır. "Evlendirilmek
istenen kızın Şeybe b. Osman'ın kızı olduğunu rivayet edenlerin o kızı
babasına değil de dedesine nisbet ettikleri için böyle rivayet etmiş
olabilirler. Binaenaleyh rivayetler arasında çelişki
yoktur."[el-Fethü'r-Rabbânî, XI, 226, 227.]